måndag 23 januari 2012

Samlade intryck - NHT: Energikvarnen...

Den 18 januari hade vi föreläsning med Lillian Lavesson om energikvarnen.

 Alla handlingar i en människas liv startar med en lockelse eller ett krav. Skissen visar hur energin kopplas på att hantera detta krav eller denna lockelse. Det leder till en handling av ett eller annat slag - som i bästa fall ger ett resultat. Får man feedback på detta resultat generera det en tillfredställelse och förnöjdsamhet som bygger självkänslan och jaget i mitten: "Jag duger".

Känner ni igen er? Risken för depression, låg självkänsla och handlingsförlamning uppstår när du på något ställe i kvarnen blir stoppad. Alltså, litar omgivningen på att du klarar av utmaningen eller ej? Får du bra stöttning på vägen? Utrymme för misstag? Om inte, kan dessa "stopp" göra att du istället känner "Jag duger inte". Mitt "stopp": efter resultat men innan feedback. På bloggen kommer jag inte att berätta varför jag vet att det är så. Det ska tilläggas att ingen människa blir deprimerad av ett stopp i denna energikvarn. Många faktorer spelar roll, inget är svart eller vitt.

Varje gång jag tänker att jag ska lägga in en fundering eller upplevelse i denna blogg, i dagboken, kommer jag att nämna ett soundtrack, alltså en låt som vid tillfället dök upp i mitt huvud. Hjärnans kopplingar är outgrundliga:)Ta en paus och lyssna på någon av låtarna som jag länkar, musik är en viktig del av både inlärning, bearbetning av intryck och drömmar!

Soundtrack: money, money, money med ABBA och Sorrow med Pink Floyd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar